Regout catalogus 1925

Tekst volgt.
Regout beker Lijs

Advertenties
Geplaatst in (decor 206) rond LL servies, research | Een reactie plaatsen

Wachten op een pakje…..

En als je dan na een leuk mailcontact 2 bekers worden aangeboden zeg je geen neen en dus ‘opeens’ bracht de Post deze aardewerk LL bekers (foto 1, midden).
0029701C-E81E-49CD-ADB2-59524A6522C0
DSC00334  DSC00335
Ik heb nog eens goed naar de bekers (vlnr foto 3: 10 cm Mosa, 9 cm aardewerk, 9 cm Mosa) gekeken, maar ik kwam niet echt tot nieuwe inzichten:
– de starand is bij de aardewerk bekers dikker dan bij de porseleinen bekers.
– het decor heeft weinig verschil, wel vind ik dat het aardewerk Lijsje een lievere gezichtsuitdrukking heeft, ze ziet er meer ‘europees’ uit (foto 2, bovenste beker)
– de maten van beide uitvoeringen bekers is vrijwel gelijk
– waar ik onderop dacht een blindstempel 1/2 te zien en later het cijfer 4, blijkt een letter L te zijn met een streepje eronder.  Ik had de uitleg eerder anders begrepen. Geen idee wat dit wil zeggen.
– het decor van de (10 cm) aardewerk beker lijkt onderaan korter gemaakt om hem op de 9 cm bekers passend te maken (foto 3)
– de bebotering laat ik nog even zitten, ik probeer eerst te achterhalen wat het evt nog meer kan zijn. Is het wel vet ?
– voorlopig blijft mijn benaming: ‘aardewerk beker’ in afwachting van: betere tijden…

Geplaatst in (decor 206) rond LL servies, nieuw serviesdeel, nieuwe aankoop, research, van medeverzamelaar, zeer zeldzaam | Een reactie plaatsen

De Lange Lijs aardewerk bekers

Ik probeer nu hier chronologisch alle mij nu bekende voor- en tegen informatie te plaatsen, om tot een weloverwogen mening over de aardewerk bekers te komen. Maar andere meningen zijn ook nog steeds van harte welkom en dus ook zeer gewenst !

Mijn hoop was gisteren gevestigd op nieuwe scherpe foto’s van de onderkant van de bekers van gisteren waarop evt een Regout merkje te zien zou zijn, waardoor het meteen duidelijk en bewijzend zou zijn dat ze van Regout zouden zijn. Ik verwachtte dat merkje eigenlijk wel want in die tijd was het merken van Regout servies gebruikelijk.


Neen dat Regout merkje was niet te vinden…jammer en nog geen zekerheid.
Wel was er een duidelijk blindcijfer 2 te zien en ik dacht ook iets te zien als 1/2 maar dat kon bij navraag niet bevestigd worden. Wel werd volgende informatie gemeld:
-Drie bekers hebben als blindmerk het cijfer 2 en de hoofdletter L met een horizontaal streepje er onder.
-Een beker heeft als blindmerk de hoofdletter L met een horizontaal streepje er onder (geen cijfer).
-En een beker heeft het cijfer 2 en vaag alleen de hoofdletter L”
NB: Met de letter L wordt waarschijnlijk het Yu teken bedoeld.
Verder zie ik zelf nog een gestempelde letter G maar geen idee wat de betekenis daarvan is, zie foto links.
De bekers zijn duidelijk beboterd en dat is bewijzend voor aardewerk. Bebotering van servies zou je eerder verwachten bij schalen en borden…maar niet bij bekers…

Ik heb de foto van de eerdere gevonden aardewerk 10 cm beker hier ook nog bijgezet. Daar staat in handschrift op geschreven dat het nummer 1 is en ik denk ook dat ik daar een blindnummer 1 kan zien, maar ik ben daar niet zeker van. De bodem van die beker ziet er ook witter uit maar dat kan door het fotograferen zijn. Om hem opnieuw te gaan bekijken in Maastricht gaat me op dit moment te ver. Foto rechts.

Ik zat gisteren avond nog eens opnieuw naar de foto van decor 206 vermelding in de Regout catalogus van 1912 te kijken. Ook zocht ik die vermelding nog eens op in de Regout catalogus van 1895. Het viel me gisteren pas op dat er in 1912 een grotere beker was bij gekomen. Er werden toen 4 bekers in de volgende maten aangeboden: 00-0-1-2.
9403A98E-F462-4831-A26D-0B586AF89B5FF21878DF-0329-47E5-AC26-82559A18749C

De maten van de Regout bekers in de catalogus komen vrijwel overeen met maten van de gevonden aardewerk bekers, dus dat is mooi.
De originele maten van de Mosa bekers zijn vrijwel niet te achterhalen en we kunnen alleen afgaan op de maten die we zelf kunnen opmeten (met de nodige verschillende krimppercentages).
Ik kan nog wel tzt in de Mosa Moulenlijsten zoeken naar bv ‘beker1’ of ‘beker2’ maar dat zegt dan niets van het juiste model en/of maten. Mosa had soms wel cijfers onderop staan maar dat zijn dan de Moule nummers en dat juist deze bekers de 2 eerste ooit uitgegeven nummers zijn, is wel uitgesloten.
Ik vond het eerder al aannemelijk dat er ooit een Regout proefmodel beker gevonden was. Maar omdat er nu ook 5 aardewerk bekers zijn gevonden, wordt deze gedachte over een proefmodel wat onderuit gehaald; deze aardewerk bekers lijken minder een toeval te zijn.

Mijn automatische aaname dat Regout alleen aardewerk maakte en Mosa alleen porselein, is bij nader inzien natuurlijk ook niet correct, want Regout maakte ook jaren wit hotelporselein.
En gisteren pas bedacht ik me pas: Mosa ging ook vanaf 1932 ‘plateel’ maken (ivm met teruglopende vraag naar porselein) en dat is….aardewerk.
In theorie is het dan natuurlijk ook nog mogelijk dat deze aardewerk bekers van Mosa plateel zijn gemaakt en ook als proefmodel ? Uitprobeersel ivm tekort aan grondstoffen ? Andere redenen ?
Niet geheel onlogisch maar mogelijk wel ver gezocht en niet hard te maken

Het feit blijft dat het LL decor 206 onder de naam Regout in het Geheugen van Nederland te vinden is, maar dat kan mogelijk niet correct zijn want op die site zijn ook fouten bekend.  Er zijn daar zelfs meerdere bloemen decors 206 te vinden en dat is wel vreemd, wat doet die Lijs er dan tussen ? Meerdere zelfde decornummers 206 lijken mij onlogisch en ook niet correct, daar kan dus ook een fout in zitten
Het nummer van decor 206met de paarse bloemen wat daar ook wordt vermeld, blijkt bij navraag op Facebook ook omstreden te zijn

Mijn twijfels blijven bestaan.
Zolang er nog niet meer bekers en geen aardewerk eetservies Regout met LL decor wordt gevonden, is voor mij nog steeds niet bewezen dat decor 206 OOK (of ZEKER) een Regout decor is.
Het wachten is ook op een andere Regout catalogus uit 1925 die me al een tijdje is beloofd (Katalog – Blau Delft – Gegenstände)

Waarom ik eerder twijfelde aan de de vraag van wie het decor 206 kan worden toegeschreven, is me op dit moment een raadsel want er is genoeg oude Mosa fabriek informatie voorhanden waarop dit duidelijk wordt bevestigd, zie foto.
CC en LL 018
Enfin, waar je al niet druk over kan maken…

Geplaatst in (decor 206) rond LL servies, lange lijs, research, van medeverzamelaar | Een reactie plaatsen

Ik kreeg net een interessante mail

Tja die mail was wel wat ‘vervelend’ want er ging een gedeelte van mijn theorie naar de knoppen en dat is natuurlijk niet helemaal leuk. Maar de mail bracht zeker verheldering in het lopende ‘Regout beker’ verhaal en daar gaat het natuurlijk om want men schreef mij (duidelijk iemand die haar huiswerk goed had gedaan, bravo!):
“Ik heb ook jouw bevindingen gelezen die je in jouw weblog hebt geplaatst op 22 juni 2016 en de geplaatste oproep op 15 november 2016 mbt tot je beker onderzoek
Sinds anderhalf jaar ben ik verzamelaar van het ronde servies Lange Lijs van Mosa. Een oud dorpsgenoot van mijn vader had thuis nog wat serviesdelen staan, waaronder een aantal (melk)bekers. Het betrof drie Mosa Lange Lijs bekers van 10 cm.. Daarnaast werd mijn nieuwsgierigheid gewekt door de vijf “andere” aanwezige bekers. Deze bekers zijn 9 cm. Ze hebben het Lange Lijs decor, maar ze wijken volgens mij op meerdere punten af van de porseleinen bekers. Voor mij is het duidelijk dat het om de aardewerken (Regout??) bekers gaat.
Mosa Lange Lijs porseleinen beker:
– Is blauwer van kleur met blauwere vlakken rond de Lange Lijs
– het decor schijnt door als je de beker tegen het licht houdt (en zeker de bodem is doorschijnend)
– de beker voelt dunner/kouder aan
– als je tegen de beker tikt, maakt dit een helder geluid
De “Regout” ?? beker:
– het blauw is donkerder van kleur met juist lichter blauw/grijs rond de Lange Lijs
– de beker schijnt niet door; de bodem is beboterd
– de beker voelt voller/warmer en zwaarder aan
– als je tegen de beker tikt, geeft dit een dof geluid
– de beker is gecraqueleerd
– je ziet dat de samenstelling wat brozer is op het plekje waar een chipje zit.
Hierbij de exacte gewichten van alle vijf (Regout) 9 cm bekers:
– 121-126-130-125-128 gram
Mijn eigen drie (10 cm.) Mosa bekers zijn 115, 120 en 131 gram.”

Hier alvast enkele foto’s en de uitkomst lijkt me duidelijk en overtuigend.
Morgen volgen er meerdere foto’s en daar zou Regout merkjes mogelijk op te zien zijn
– Ik blijf met de vraag zitten: van welke fabriek was nu origineel het decor 206 en wie kopieerde dat ?

Geplaatst in (decor 206) rond LL servies, research, van medeverzamelaar, zeer zeldzaam | Een reactie plaatsen

Verzoek

Afgelopen week ontving ik van een Museum de volgende mail:

“In mijn zoektocht naar de vertaling van ‘lange Lijs’ ben ik terecht gekomen op je blog. Zelf werk ik in een museum en zou ik graag de correcte vertalingen hebben van de term Lange Lijs naar Frans, Duits Engels en Spaans. Kun je mij verder helpen ?”
Toen ik terug schreef dat eigenlijk alleen de naam: Long Eliza bekend is, schreef men terug:
“Wij hebben in de collectie Lange Lijs aardewerk. Ik denk dat ik de Engelse term zal gebruiken bij de andere talen daar dit beter te verstaan is dan de Nederlandse term.”
Daarna heb ik laten blijken dat ik benieuwd was welk Lange Lijs men dan had, en daar krijg ik nog bericht van.
Edit 22/5/18: De foto’s ontvangen maar men had liever niet dat ik de foto’s laat zien

Geplaatst in chinees LL servies, lange lijs, tentoonstelling/museum/veiling | Een reactie plaatsen

Bruine rand van servies

In mei 2016 (zie aldaar) kocht ik wat LL bordjes met een bruine rand en ik kwam er toen niet uit wat en waarom dat nu was. Omdat ik kortgeleden ook wat ander engels servies met zo’n bruine rand liet zien op een Britisch Potterie groep op Facebook, werd mij verteld dat dit een zgn ‘ochre rim’ (oker) zou heten. Het werd veel gebruikt op servies uit ca 1820
Dus neen, ik verwacht niet dat mijn bordjes uit die tijd zijn, maar eerder dat een thuisschilder oid dat erbij heeft geschilderd

63030D49-EE48-494E-999E-62D622EBC399

Geplaatst in (decor 206) rond LL servies, research, via google | Een reactie plaatsen

Lijs met ‘bloemetjesjurk’

57511A38-FA7F-44CC-9EE6-31F18D66E347    A6C91904-27F8-4748-AFCB-35C259AC34A7
Een ‘gebloemde jurk’ was me nog nooit eerder opgevallen.
Lijsje lijkt ook een soort tas te dragen
Foto 2 is van mijn vrijwel idem schaal,  ook met ‘tas’

 

Geplaatst in chinees LL servies, lange lijs, marktplaats | Een reactie plaatsen