Chinees Lange Lijs servies

Naar aanleiding van de aankoop van de 4 schotels ca 2 weken geleden :
Gisteren kwam ik per mail in kontakt met een antiek chinees porcelein verzamelaar Arno J die me/ons mogelijk verder kan helpen over de oorsprong van het Lange Lijs servies. Hij gaat nog verder zoeken en wees me ook op de site :http://www.gotheborg.com.
Hij schreef me oa het volgende:
**** Ook ik kan u in deze kwestie persoonlijk verder helpen. Het meeste 18e eeuwse Chinese porselein is niet gemerkt ! Enkele voorwerpen hebben een beeld, hal of periode merk. De beeldmerken bestaan uit voorwerpen, letters, beesten ed.  De hal merken bestaan uit Chinese characters en verwijzen naar een hal, merken van aanbeveling verwijzen naar een aanbeveling. De periode merken duiden op een Chinese periode. Vaak worden hiermee oudere perioden geeerd, zoals u al opmerkte.Maar ook komen voorwerpen voor met periode merken uit de periode dat het voorwerp gemaakt is, dat wordt een “merk en periode” stuk genoemd.

Bij periode merken van de Kangxi periode (1662-1722) moet u denken aan een 6 karakter (geen 4 karakter) Kangxi merk, of een 6 of 4 karakter Chenghua merk. Bepaalde perioden worden ook weer in andere latere bepaalde perioden geeerd, zoals het 4 karakter Qianlong periode merk of het 4-karakter Kangxi periode merk, beide in de Guangxu periode (1875-1908).
Een periode merk kan voorkomen in Kaishu script of in Zhuanshu script en staat op minyao porselein (porselein voor het volk) en op Guanyao porselein (porselein voor de keizer). ****

En over mijn schaal van 28 januari:
***Hierbij vast een eerste reactie, voordat ik verder ga zoeken. Voor zover ik uit mijn hoofd weet bestaat het Lange Lijs motief al heel lang, honderden jaren. Wat ik weet is dat een fabriek in Mastricht het LL motief heeft gereproduceerd en op eigen porselein heeft gedrukt. De productie jaren van de Nederlandse fabriek weet ik niet precies, maar in 1900 produceerde de Nederlandse fabriek LL motief. Het is van een heel ander soort porselein gemaakt dan het Chinese porselein, wat glaziger zou ik zeggen. Het Chinese porselein met het LL motief werd gemaakt in de 17e, 18e 19e en 20e eeuw, hand geschilderd.

Uw site is erg leuk. Het bord onder de reactie van het Princessehof is op het eerste gezicht Chinees porselein uit de Guangxu periode (1875-1908), zoals het Princessehof u heeft geschreven. Het merk is het Kangxi merk met 4 karakters en zoals ik u geschreven heb is dat typisch voor deze periode (rond het jaar 1900), een ode aan de Kangxi periode (1662-1722), en wordt daarom ook wel Kangxi-revival genoemd. De twee schotels daaronder kan ik zo niet zeggen, closeups en de achterkant zijn daarbij nodig.

Zelf kunt u ook kijken of het motief geprint of gedrukt is door naar onderbrekingen in het patroon te zoeken of te zoeken naar slecht aaneen sluitende lijnen of stippellijnen welke eigenlijk getrokken lijnen moeten zijn.****

Whauww…we zijn weer wat verder !
Dit bericht werd geplaatst in chinees LL servies, research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

