Dagje oosten des lands…

Gisteren was ik voor een Lange Lijs servies aankoop in Noord Limburg. De aankoop ging helaas niet door omdat toch bleek dat het deksel van een theebusje gelijmd bleek te zijn.
Goed dat ik er toch ‘even’ heen ben gereden om het goed te bekijken en niet meteen te laten versturen….nou ja….pech maar ook wat gggrrr !
Omdat ik toch in die omgeving was en Hans en Angela wat LL van me wilden kopen had ik met hun een afspraak gemaakt. Ik werd zeer gastvrij ontvangen en na het bekijken van hun Lijs hadden we wat discussies over: de maat van de koekdozen/over schotels en waarom ze wel of niet passen en de ziel en de vleug ervan/over het LL boekje en wat er nog aangevuld kan worden.
Daarna had ik een afspraak met een chinees servies kenner in Oss bij antiquair Bastings : http://www.bastingsantiquairs.nl/.
Hij had aangeboden om me daar een rondleiding te geven om wat ECHTE 🙂 Lange Lijs te laten zien….de Kangxi dus.. Nououou…dat stond er wel een heleboel en de prijskaartjes die eraan hingen hadden een paar nullen…… Maar mooi…! en ik mocht wat foto’s nemen:
001 (6) 005 007
Hij schreef me nog (dank!) een uitleg over het 3de gekleurde bord:
**Hierbij de mythologische omschrijving van de Lange Lijs met een lotus in haar hand:
He Xiangu is een Lange Lijs met een lotus in haar hand. Zij is een van de acht Taoistische onsterfelijken en de lotus is het Taoistische symbool voor zuiverheid. Zij wordt vaak vergezeld door een phoenix of een hert, beide een teken voor een lang leven. Het hert (geel op het R bord) is het enige dier dat de Lingzhi Fungus kan vinden, de Lingzhi Fungus is een heilige paddenstoel die staat voor lang leven.
De vanmiddag gefotografeerde Lange Lijzen waren allen afkomstig uit de 18e eeuw. De Lange Lijzen in onderglazuur blauw/wit  komen uit de Kangxi periode (1662-1722) en de Lange Lijs in “Famille rose” stijl komt uit de Yongzheng periode (1723-1735) of uit het begin van de Qianlong periode (1736-1795).**
Op de foto’s zie je 2 potjes/theebusjes ? met een zilveren dop….dusss alle Lange Lijs verzamelaars met een theebusje zonder dop…laat er een zilveren dop op maken !
Dit bericht werd geplaatst in chinees LL servies. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

