Lijs van 70 cm hoogte ?

Ik zag net op MP te koop: **Een heel mooi oud Chinees beeld van mooi gekleurd cloisonne. Mooie dame met waaier en bloem van jade in haar hand.  Op haar hoofd een mooie haartoet met daarin ook versieringen van gouden details en bloemen. Staat op houten sokkel en is zeer groot; 70 cm hoog en gaaf **
Zie 1ste afbeelding en zou dit een voorloper van onze Lijs zijn of wat anders ?
OjBgpg== chinese lijs
 ho Hsien-ku
 De 2de afbeelding heb ik van Ebay geplukt
 Verder ben ik wat aan het googlen geweest met de term He Xiangu en kwam hier op een vertaalde blz van Wikipedia:
Ze wordt ook wel genoemd: Ho Hsien-ku en te vinden met Google via de term: Eight Immortals (8 Onsterfelijken) en daar is de 3de afbeelding van.(foto is verloren gegaan)
*******************************************************************************
Waarom schrijf ik dit allemaal gisteren en vandaag: Ik heb nl een vermoeden dat deze dame inderdaad aan de oorsprong ligt van ons Lange Lijs servies

Dit bericht werd geplaatst in chinees LL servies, research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

