Tentoonstelling collectie v Buren-2

Vandaag was de opening van de v Buren collectie in Centre Ceramique in Maastricht. Ik had er een uitnodiging voor gekregen en omdat ik op dit moment op huizen oppas elders ben, en ik toch vandaag ‘even’ naar de antiekmarkt in Tongeren wilde rijden, heb ik dit eens gecombineerd.
Via een vroege antiekmarkt in Tongeren op ‘vorst’ temperatuur (brrr) doorgereden naar Maastricht waar het zomers warm was (pfff)
De opening was om 15 uur en omdat ik rijkelijk vroeg in de stad was, ben ik zodra het Museum om 13 uur openging alvast gaan kijken.
Ik was er eerder geweest en zodra je binnenkom, zie je meteen de vitrines op de achtergrond, en jawel ruim voorzien van LL servies. Dus er meteen op af.
Er was veel te zien, maar als rechtgeaarde LL verzamelaar, viel ik toch wat over enkele verkeerd geëtaleerde items: oa deksel op het lepelvaasje, deksel op onderbakje (waar een onderzetter onder was gelegd) en het zeefje ergens los, en nog meer verkeerde deksels. En een peervormige theepot met een kantige filter erop…
Ja en dan kan ik toch niet mijn mond houden, en gelukkig: men stond open voor advies en mijn aantekeningen zouden worden gebruikt.
Er waren meer VMA servies verzamelaars en dat was leuk, en morgen ga ik er gelijk nog iemand bezoeken in Eindhoven.
Ik hoorde in de toespraak dat vaak servies verzamelingen aan dit Museum worden geschonken en op mijn vraag, waar die dan nu waren, hoorde ik dat er een GROTE diepe kelder onder het Museum is.
Volgens informatie bij de vitrine, is de naam van het kantige LL servies: Nanking decor 726 en zou dateren van ca 1914. Henk v Buren zou ook veel diverse Mosa catalogussen in zijn bezit hebben gehad, en als ik eind mei weer in Maastricht ben, zal ik proberen die informatie in te zien.
Als je toch in de buurt bent, is een bezoekje zeker de moeite waard.
Met dank aan Hans V:
Als reactie op bovenstaande link schrijft het CC mij:
**Het artikel dat de verhuizer van de collectie, Centrum Verhuizingen, de wereld heeft ingestuurd, is gebaseerd op uitspraken van Henk van Buren zelf, die verder niet geverifieerd zijn. Als echte verzamelaar heeft hij wel degelijk “doublures” in zijn collectie opgenomen. Aan een echte catalogus van zijn collectie is hij niet meer toegekomen, maar er is wel een losbladig systeem van foto’s met summiere beschrijvingen.**
 En verder vond ik nog:
 
 
Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, (decor 726) kantig / Nanking LL servies, tentoonstelling/museum/veiling, van medeverzamelaar. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

