Archieven van Centre Ceramique-II

Ik had zaterdag in het CC afgesproken en omstreeks 10 uur stond HT, één van de 4 archief medewerkers al op me te wachten. Ik werd met de lift meegenomen naar zijn werkplek in de kelder, waar alvast alle v Buren mappen op me me lagen te wachten. We deden eerst een uitgebreid praatjes over de LL serviezen/LL boekjes/vele dozen v Buren en daarna mocht ik de kelderopslag bekijken. In de kelder lag ook nog LL wat niet in de vitrines was terecht gekomen. Ik kon nog wat kopjes en schotels bij elkaar zoeken, Keria eruit halen en namaak LL apart zetten.

Terug in de werkkamer kreeg ik de volle beschikking over alle mappen en ik maakte mijn borst maar alvast nat. Er waren al wat gele plakstickers voor me geplakt op wat Lijs items, maar het 1ste wat me opviel was de alreeds voor mij gekopieerde Lijs prijs- en informatie folder uit begin 20e eeuw van de het ronde en kantige servies! Yes !…vaak op gehoopt maar nog niet te pakken kunnen krijgen ! Ik beschrijf deze info verderop.
Toen heb ik 1 voor 1 al de v Buren mappen vluchtig doorgekeken of er iets van mijn gading bij was. Ik kon aangeven wat ik gekopieerd wilde hebben en foto’s mochten ook worden gemaakt.
V Buren was al begonnen met een chronologische map over Mosa fabriek en serviezen: ongeveer elk jaar vanaf de start van de fabriek nam hij 1 blz; en kwam hij wat informatie tegen over dat jaar dan werd dat daar genoteerd. Er waren vooral veel mappen met folders van naoorlogs servies, wat niet echt mijn belangstelling had. v Buren had wel bij alle gevonden informatie de bron vaak vermeld, dus dat was wel handig alleen moet die bron ook nog geverifieerd gaan worden.
Verder waren er bv mappen met foto’s over: blindstempels en decor stempels van vele Mosa serviezen en ook een OORTJES lijst. In die mappen vond ik dan ergens halverwege wat Lijs. Zie ook mijn verhaal over blindstempels op datum: (volgt)

Na een korte lunchpauze werkte ik door tot ca 15 uur en ik denk dat ik ongeveer 4 uur bezig ben geweest om alles door te spitten. Ik kwam er wel achter dat ik gewoon een keer terug moet om alles nog een keer opnieuw te bekijken. Ik had van te voren geen idee wat ik kon verwachten en kon niet meteen gestructureerd werken. Ook was het handiger geweest alles meteen ook te fotograferen om het digitaal te hebben.
“Hoe het begon”.Ik krijg toch het idee dat er 4 LL serviezen zijn.Lees verder op 31/5.
Ik kwam in de informatie onderstaande foto tegen van het ronde LL servies en zie daarop de basis onderdelen, zoals wat schalen, bordjes, 4 theepotten en kop en schotels. Bij de informatie staat Servies ‘China’ jaartal 1896 en decor 206. De datum was ongeveer wel bekend maar wat me opviel was het feit dat er in die tijd (of wat later?) al werd gefotografeerd. Was Mosa zijn tijd vooruit ? Er staat bij: ‘De keuze is niet bepalend door de vorm maar door het decor’ Dit was ook al bekend en zie ook 31/5.

Ik zie op bovenstaande foto 6 stuks rechte kop en schotels plus 2 kelkvormige. Typisch is dat sommige rechte kopjes een deksel hebben ! Nogal onlogisch want geen enkel (normaal) deksel past (heb even wat uitgeprobeerd) en ik denk dat de foto wat ‘bewerkt’ is. Wat ook opvalt is dat het kopje 7×7 cm GEEN schotel heeft.
Verder wat foto’s van ‘een koffie en theeservies’, waar bij het theeservies opvalt dat daarbij de ‘soeptas’ van blz 112 staat, dus mogelijk is dit toch een gewone GROTE theekop!:

 

4- Verderop worden de rechte kopjes: halfhoge’ kopjes genoemd. En de schotel met uitsparingen blz 93 wordt….koekbord genoemd.
5- Het kantige servies of Nanking servies heeft als decornummer 726 en jaartal 1910 (Polling meldt in zijn boekje dat beeldmerk 622 omstreeks 1910 in gebruik werd genomen) en er is een foto van een koffie- en theeservies. Bij het ‘Tea set’ staat een wat ongebruikelijk hoog maatje kop met schotel plus: een open roomkannetje. Op een volgende foto staan 5 maten lage theepotten bij elkaar. NB: een medeverzamelaar meldt me net: **Kantig bestond in ieder geval in 1912 toen kochten mijn grootouders het als huwelijksuitzet.**
6- Er is een ook een foto van een kantig servies overzicht en daar zie ik oa 5 maten kopjes. Het diepe kantige schaaltje met oortjes (nummer 2S7) heet daar een koekbord. Maar vreemd: een klein kopje staat daar op een te grote schotel.
7- Schalen 3de servies  en die zouden ook van decor 206 zijn maar daar heb ik zelf mijn twijfels over :https://langelijs.files.wordpress.com/2010/05/cc-en-ll-026.jpg”>

8- Er is ook een foto van een rond snoeppotje waarbij geschreven staat: Jampot op schotel met monochroom blauw drukdecor en deze info zou uit een boek komen, dus dat ga ik later nog eens nachecken. Eindelijk je jampot Lies ?

9- Nu even over de gevonden Mosa Lange Lijs product- en prijslijsten. De lijsten zijn bestemd voor een Agent Generale In Brussel en de Belgen noemen dat een “Algemeen Verdeler”
Er staat in het Frans:
Nous avons l’avantage de vous adresser par la présente les photos des articles en porcelaine décorés en blue sous-émail.Les prix s’y rapportant se trouvent sous chaque forme, de meme qu’une indication des divers articles, que nous fournissons, dans chaque modèle
MAW: dit is een voorbeeld en een indicatie van wat ze te bieden hebben qua vormen.

 

Op de bovenstaande foto valt op dat er alleen de eenvoudige servies onderdelen op staan afgebeeld, dus geen bijzondere items: Dit is de lijst en achter teken:/ staat de prijs in belgische francs.(neem ik aan)
Borden 7.5″
Borden 6.5″
Broodschaal /34
Botervloot /25
Koffiepotten hoog 3 stuks /34/28.50/24
Eierdopjes /20
Roomkan 1.5 /15.50
Roomkan 2 /14
Gobelet /50
Gebakschaal /33
Ravier
Kofieservice (15 pers?) met grote pot /165
Gebakservies met 6″ bordjes /116
Theeservies (15 pers) met grote pot
Suikerpot 1.5 /18
Suikerpot 2 /16
Kop en schotels 4 soorten per x aantal /146.50-114-101.50-78
Theepot 1.5/2: 25.50/19
Wat valt me allemaal op:
Ik kom er niet achter wat een Ravier en een Gobelet kunnen zijn, maar ik kan kiezen uit een beker en een vleesschaaltje. NB: bij nazoeken op Internet blijkt een Ravier toch een schaaltje te zijn en Gobelets zijn dan inderdaad bekers.
– Men geeft aan dat er 3 Koffiekannen zijn en 2 Theepotten, doch bij het koffieservies maar ook bij het theeservies behoort een t3 en dat is een grote Cafetière.(17 cm ?)
De grootste theepot(op 3de rij van onderen) is 11.5 cm op blz 56, het kleinere potje ernaast kan dus een potje 9 of 10.5 cm zijn.
– Er worden maten aangeven van 7.5″ en 6.5″, maar het is me nog niet duidelijk welke maat dit is. Mogelijk een oude maatgeving ? Mogelijk is de 7.5″ gelijk aan het bordje 20.5 cm. Of het zijn de petitfour- en de gebakschotels op blz 82 en 83 ? Alhoewel, op de foto lijkt het kleinste bordje even groot als het vleeswaren schaaltje ernaast.
– De suikerpotten en roomkannen worden in 2 maten aangegeven als 1.5 en 2 en dit zou ook nog een volume-maat kunnen zijn
– Het valt me op dat in deze prijslijst een eierdopje met een blauwe Lijs is.
– Ik ga nog uitzoeken wat de omreken getallen kunnen zijn en daarna hebben we een indicatie van toenmalige prijzen. Omdat in dezelfde folder ook een uitgebreide naamgeving en prijzen van kantig servies staat, is dit zeer waarschijnlijk een prijzenlijst van NA 1910, het jaar van het ontstaan van het kantige servies. Dus de kans bestaat dan het ronde servies ook na 1910 nog werd gemaakt, want anders zou deze folders van 2 serviezen niet samen worden verstuurd.
30/5: Ja ik heb ondertussen wat gevonden over prijzen van toen en nu, want ik schreef er eerder over op 6 febr 2010: http://www.plateel.nl/nl/pg_8.html

** Maastrichtsaardewerk, zoals een bord van bijv. Petrus Regout bracht in Nederland in 1900 2,7 Eurocent op, terwijl deze in onze kolonie 15,3 Eurocent moest kosten, nu omgerekend 3,87 Euro (maal 12). Een theepot was hier 10 Eurocent (omgerekend nu 3 Euro) en in Nederlands Indië (toen der tijd) zelfs 97 Eurocent, 30 keer duurder, wat nu 29,10 Euro zou zijn.**
Dus een bord van toen 100 Bfrs is gelijk aan nu 100:40 = 2.5 E cent. Zouden de prijzen heden sinds ca 1900 30x duurder zijn geworden dan zou het bord nu ca E 0,75 zijn geweest (= ca F 1.65).
Maar klopt dit wel ?
– Er staan 5 thee/koffiepotten vermeld, waren ze dit allemaal ? Zijn er later meer maten bijgekomen of hebben de verzamelaars er extra potten ‘bijgemaakt’?
– Ik zat me af te vragen of er niet eerst een LL servies was met eenvoudige onderdelen en dat mogelijk pas later de bijzondere items in de productie werden genomen ?
– Het eierdopje is een onderdeel van de blauwe Lijsjes maar staat hier toch wel bij.
– Kopje blz 105 lijkt op een goede schotel te staan
– Idem kopje (met blauwe Lijs) op blz 014
– Kantig servies product- en prijslijsten: Eigenlijk kan ik, gezien wat ik hierboven over het ronde servies schreef, niet zo veel meer toevoegen. Wat me wel opvalt dat zelfde onderdelen van beide serviezen dezelfde prijzen hadden !
– Ik kwam daar een schotel met ziel en met blauwe Lijzen tegen met een diameter van 14 cm ! Zou die kunnen passen bij kopje blz 104 ?

 

12- Ik vond ook nog een leuke foto van een hoge roomkan 4de servies. Zie hierboven.
13- De LL kopergravure is tot nu toe nog niet gevonden maar men blijft zoeken. Gezien de grote stapel met dozen vol met servies kan ik me er iets bij voorstellen. Men heeft bij de verhuizing elke kast een nummer gegeven en ik meen ook de planken, en ook werden er foto’s gemaakt van de inhoud zoals ze in de kast stond. De nummers corresponderen weer met zelfde nummers op de dozen om toch te proberen bepaalde items terug te kunnen vinden. Het plan is dat deze tentoonstelling nog zeker een jaar blijft staan.

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, (decor 726) kantig / Nanking LL servies, merkteken/blindstempel, research, tentoonstelling/museum/veiling, vierde LL servies. Bookmark de permalink .

2 reacties op Archieven van Centre Ceramique-II

  1. Pingback: Archief Centre Ceramique | Lange Lijs weblog

  2. Pingback: Kopjes, tassen en oorkoppen | Lange Lijs weblog

Geef een reactie

