Aziatisch keramiek

Deze week deed ik een cursus ‘aziatisch keramiek’ en ik hoorde daar inderdaad wel wat nieuwe dingen:
Het Jade of Yu teken (Kangxi merk voor export porselein) op Chinees LL geeft vaak aan dat dit bovengemiddelde kwaliteit porselein betreft, althans alleen als het serviesdeel uit de Kangxi periode komt. En dat is dus niet altijd zeker, want vaak worden imitatie merktekens onderop gevonden.
Ik had wat chinese schotels met diverse merktekens achterop meegenomen om wat meer over te horen. Daar waren ook schotels met Jade (of Yu) tekens bij en thuisgekomen liep ik meteen naar mijn chinezenkast om alles even om te draaien. Het meeste serviesgoed had geen Jade teken.
Ik begreep ook dat chinees LL met een goede helderheid van afbeelding plus een mooi glimmend glazuur vaak ook eerder een bepaalde ouderdom aangeven. En dus niet gefabriceerd zijn rond 1900.
Lijsjes met een ‘stijve nek’ zou aangeven dat de vrouwen onderdanig dienden te zijn.
Men dacht NIET dat LL één van de 8 onsterfelijken zouden zijn, hoewel dat wel vaker werd gehoord.
Ook werd verteld dat de meeste chinese kommen en schotels gedraaid waren, en dus niet gegoten zoals bij Mosa.
Oortjes werden pas na ca 1760 aan kopjes gezet.
Dit bericht werd geplaatst in chinees LL servies, koppen/kommen, research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

