Servies Nanking

Ik zat nog eens even naar foto’s van folders en prijslijsten te kijken die ik vorig jaar in het CC maakte. En vooral naar het servies Nanking. Ik vroeg me af waarom we dit niet gewoon servies Nanking noemen en de uitdrukking kantig of hoekig maar laten vallen. Ik overweeg dat in mijn catalogus maar door te gaan voeren. Ik zie verder op deze prijslijst 3 (lage) theepotten en 2 (hoge) koffiepotten, en dat ga ik ook maar eens aanpassen, want zelf hield ik in mijn omschrijving qua naamgeving nog een flinke slag om mijn arm. Ik kom op de foto hieronder de volgende onderdelen tegen:
Borden 7.5″ en 6.5″ (inch ?) zijn (als zodanig omgerekend) waarschijnlijk de borden 19 en 16 cm (alleen bordje 16 cm van dit model is mij niet bekend, wel in een platter model bordje)/Broodschaal/Botervloot/Koffiepotten 2 maten (hoog)/Eierdopjes (niet op foto maar kunnen als bij de foto van het China servies rechts net buiten de foto staan)/Roomkan/ Gebakschaal/Schaaltje/Koffie- en Theeserviezen/Gebakservies met 6.5″ bordjes/Suikerpot/Kopjes in 4 maten, waaronder de koppen die nu soepkoppen worden genoemd, maar waarschijnlijk grote theekoppen zijn/Theepotten 3 maten (laag)
5 mei: Rond 1925 stopte Mosa met zijn ‘blauwe’ serviezen, omdat de engelse serviezen meer in de mode kwamen. Ik vroeg mij af wanneer de foto van deze folder werd gemaakt; hij komt mij wat ‘provisorisch’ over. Ergens tussen 1900 en 1925 ? Vanaf wanneer werd er meer van fotografie gebruik gemaakt voor servies folders ?

Dit bericht werd geplaatst in (decor 726) kantig / Nanking LL servies, research. Bookmark de permalink .