Koffiekannen of theepotten ?


Op deze al eerder getoonde foto van een China theeservies valt mij het LL potje 12 cm hoog op. Links daarvan staat een hogere pot en ik heb berekend dat die ca 15 cm hoog moet zijn.
Verder was al eerder bekend:
Pot 17 cm hoog heeft blindstempel 31 en wordt met de naam koffiekan 3 vermeld
Pot 10 cm hoog heeft blindstempel 474 en wordt theepot 2 genoemd.
Het lijkt erop dat de kleine potten dus theepotten zijn en de grotere koffiekan.
Maar bij welk hoogte werd de theepot nu een koffiekan ?
In de Moulen lijsten kom ik de volgende 7 potten/kannen tegen:
30 theepot 3
31 koffiekan 3
71 koffiekan 4
428 koffiekan 2
474 theepot 2
1411 koffiekan 5
1551 theepot 1.5
De 1ste mal dateert van ca 1895 en de laatste van rond 1912

Op bovenstaande foto zie ik 4 potten/kannen. Omdat in de loop der jaren er meer bijkwamen zal deze foto van latere datum zijn dan de 1ste foto.En dat is weer vreemd mbt die deksels op die kopjes…..
Ik heb berekend dat hier vlnr de volgende hoogte potten staan: 12.5/13.5/10/17 cm staan.
Hoe hoger het getal achter de pot hoe kleiner (in cm) de maat pot, en mogelijk corresponderen  de cijfers met een volume maat ? Maar hoe kan er dan een koffiekan 3 zijn en ook een theepot 3 ?
In onderstaande foto is sprake van een koffie- en theeservies met koffiekan 2.5 die weer niet in de lijst staat…..

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, research. Bookmark de permalink .

Een reactie op Koffiekannen of theepotten ?

  1. Pingback: Maat theepot en melkkan | Lange Lijs weblog

Reacties zijn gesloten.