Lijs in Alkmaars Museum

Via Google kwam ik op een keer hier terecht en daar las ik oa : http://www.dichtbij.nl/groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/2237020/rubriek-schatten-uit-de-kelder-thee-met-zotje-en-lange-lijs.aspx
**Samen met de ‘Lange Lijs’, een Chinese ‘schoonheid’ met een bloem in haar hand, die op de andere kant van deze theebus staat, vormt het zotje een eeuwenoud Chinees symbool dat volgens recent onderzoek een vorm van exorcisme voorstelt. Het zotje dat met de mouwen van zijn jasje over zijn handen een wilde dans uitvoert, is verbonden met nieuwjaarsfeesten. De ‘Lange Lijs’ zou een symbool voor onsterfelijkheid zijn.**
Ik heb het museum eens gemaild hoe zij aan die info over Lijs kwamen en ik werd verwezen naar een nieuw uitgekomen boek:
**De referentie over Zotjes en Lange Lijzen kunt u vinden in de publicatie: Christiaan J.A. Jörg, Famille Verte, Chinese Porcelain in Green Enamels, 2011 Groninger Museum, bladzijde 37, voetnoot 6.**
Maar daar kon ik niet zoveel mee want er was op Internet nog geen tekst van te lezen. Ik denk dat daar geschreven wordt over de 8 Onsterfelijken

Dit bericht werd geplaatst in tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .