Kopjes, tassen en oorkoppen

Ik krijg bij het opnieuw doornemen van de Brock inventarisatie steeds meer het idee dat er toch wel veel soeptassen zijn, want ik zie ze hg en lg (hoog en laag) aangeboden en vaak nog met een nummer bv 1-2-3. Ik denk dus dat niet alle kopjes kofie- of theekopjes zijn. Of werd er heel veel soep gegeten …?

Foto 1: namen VLNR: Oorkop China-Evase lg 6/Theekop idem laag 5/theekop idem laag 4 (1883-1896) Maar welke van de 2 mokjes is hier de maat 5.5×8 cm ?Ik denk nummer 4
Ik lees dat de kopjes met oor de naam OORKOPPEN hebben, en de kopjes zonder oor heten THEEkoppen.
 
Foto 2: Oorkop Cylindriek uit 1907 Foto 3: Brest laag 3 kop en let op oor en ook China/Evase laag 4
Leidt hieruit af te leiden dat de kleine mokjes 5.5×8 cm met de ‘blauwe’ Lijzen eerder werden gefabriceerd dan de rechte koppen ?
Als iets een soeptas wordt genoemd, dan heeft het een oor. Klapper 4 blz 23 wordt een 5×10 cm kop: een soepkop genoemd en ik neem aan: laag. Nummer 3 (Prijslijst 3)
In de Prijslijsten 3 wordt gevonden in de servies aanbiedingen: Cylindriek laag en Brest laag oorkoppen. Bij het Nanking servies vind ik daar serviezen met laag nummer 3 en hoog nummer 5 koppen.
Ik neem nu aan dat de vingerkom GEEN vingerkom is maar een theekop, ook de brede koppen zijn nu dus oorkoppen.En de kom kelk van blz 121 zal ook een theekop zijn.
Ik vond vóór 1909 in de lijsten  Cylindriek (met China oortjes) een aantal kopjes met de namen:
Oorkop 4 ook 6, Kop 5.5, soeptas lg 1 ook 3,soeptas hg 3, oorkop hg 5, kop 5 zonder nadere aanduiding. Pas later verschijnen de schotels hiervoor.

Hier op deze prijslijst (jaar onbekend) worden 4 maten rechte koppen genoemd: laag 1+3+4 en hoog 2. Ik denk op deze foto te zien: 6.5×9–5.5×8–5×7–grote dorst kop–lage 5×9 kop (blauwe lijs)
Een oorkop 5.5×8 (blauwe lijs) cm wordt ook een half hoog genoemd. Een mokje 7×7 lijkt een theekop hoog te heten.
En: Vrijwel zeker is dat de grote kop die wij bij rond en kantig een soepkop noemen…gewoon een theekop !
Zie ook:https://langelijs.wordpress.com/2010/05/30/archieven-van-centre-ceramique-ii/
Ik zal dit af en toe nog aanvullen

Dit bericht werd geplaatst in koppen/kommen, research en getagged met . Maak dit favoriet permalink.