Prijslijsten decor 206 en 726

Op bijgevoegde foto’s van prijslijsten van decor 206 en 726 LL staan 4 maten kop en schotels vermeld en (toevallig ?) heten die 1-2-3 en 4 en het zijn 3 lage koppen en 1 hoge. Op de foto van het ronde servies zie ik echter 5 kop en schotels staan dus rara wat bedoelen ze nu ?
Ik zie vlnr: maat soepkop, de rechte 5×8, idem 5×7, dan volgt ‘grote dorst’ kop en daarna denk ik een blauwe Lijs kop te zien in de maat 5×8 cm. Met de hoge kop wordt zo te zien waarschijnlijk de 7.5×9 cm kop bedoeld. Noemen we die nu chocoladekop of werd er toen geen chocolade gedronken ?
Omdat er een idem maat snorkop bestaat en de snor bij het drinken beschermd moest worden, lijkt het logisch dat er uit die kop chocolade of koffie werd gedronken (met evt vel) en geen thee.
Wat wij nu een gebaksschotel 15 cm noemen wordt op de foto een bord genoemd. Maar er is op die foto ook sprake van een gebakservies dus het lijkt mij logisch dat die kleinere 6.5″ borden voor gebak werden gebruikt. Aan de andere kant komt laatstgenoemde maat weer niet exact overeen met 15 cm. Werd er toen gebak op een groter bord(je) gegeten ?
Elders kom ik in een prijslijst tegen dat assietes 7.5″ de bordjes 20.5 cm zijn.
Op de foto van het kantige servies staan 4 kop en schotels en op die lijst wordt ook dat aantal beschreven. Ook hier 3 lage en 1 hoge kop. Ik zie in ieder geval weer de grote ‘soepkop’, en de 5,5×7.5 cm kop, de 3de is me niet duidelijk en de 4de is inderdaad een hoge kop. Omdat die op de foto een kantig model schotel heeft, lijkt het dat dit de 7.3×8 cm kop te zijn. Van die maat is ook een snorkop.
Het valt mij op dat bij het kantige servies GEEN beker en eierdopje wordt aangeboden.
Ik denk dat we zo langzamerhand van het idee AF moeten raken dat de tot nu toe genoemde soepkop ook inderdaad een soepkop is. Volgens mij is het gewoon inderdaad een grote theekop. In de Moulen lijsten wordt een platte lage kop: een soepkop of soeptas genoemd. Ook blijken er hoge en lage soepkoppen te zijn.
De nummers van de thee- en koffiepotten op de foto’s lijken niet te corresponderen met de nummers van de Moulen lijsten
Om te proberen te achterhalen uit welk jaar deze foto’s zijn, heb ik in de Moulen lijsten gezocht. Aan de achtergrond te zien werden deze foto’s op het zelfde moment genomen. Een strijkijzer is niet tevoorschijn gekomen. Qua tijdstip heb ik dus voornamelijk naar het moment van verschijnen in de Moulen lijsten van kantige servies gekeken en kom ik tot een notering NA 1915.
Bij een doorsnee servies blijken dus zeker geen bijzondere serviesdelen te behoren. Het verbaast me toch ook dat op deze foto’s bv geen theestoof staat.
 

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, (decor 726) kantig / Nanking LL servies, research. Bookmark de permalink .