Eigenlijk……

Eigenlijk denk ik dat het koekbord met de open oren een ‘gewoon’ bord van ca 9d is waar wat ‘oortjes aan zijn gefrommeld’. Het bord is nl qua model en maat vrijwel gelijk.
Het linker bord is een bord met blauwe zweem.
Ik kwam wat informatie tegen dat de Maastrichtse fabrieken vanaf ca 1930 wegens slechtere bedrijfresultaten gingen experimenteren met bijmenging van goedkoop Limburgs klei in de gietmassa. Ook werd er de zgn ‘dubbelbrand’ van het porselein vervangen door één ovengang op lagere temperatuur. Door deze langere brand had het serviesgoed niet meer de harde witte scherf.
En dat zou evt de uitleg kunnen zijn van servies met de blauwe zweem, maw dit servies zou dan van jongere datum kunnen zijn.
EDIT 29/5/12: Mogelijk is het bord met open oren van model Feston want ik vond in het CC diverse foto’s van idem borden met decornummers 275/294/323/358 en 369. Ik moet in de Moulen lijsten zoeken naar een bord van ca 9 of 9,5d.

EDIT 15/4/14: Ondertussen ben ik er achter dat borden met de naam Feston zeer waarschijnlijk een soort schulprand hebben

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, blauwe zweem, research. Bookmark de permalink .

Een reactie op Eigenlijk……

  1. Pingback: Greepjes en witte punten | Lange Lijs weblog

Reacties zijn gesloten.