Polling: Maastrichtse Ceramiek

Ik vond afgelopen week dat ik wel eens toe was aan een nieuw ‘merkjes boek’ van Polling want de mijne dateerde nog van 1996. Ik keek op MP en zag er eentje aangeboden. Maar de aanbieders waren van mening dat het een zeldzaam boekje was en vroegen E 25 + verzendkosten uit Belgie. Ik heb ze geantwoord dat ik er dan wel sneller eentje nieuw bij Bruna bij mij om de hoek voor E 14.50 kon halen….
Maar gisteren op de VMA Beurs werden de boekjes ook voor die prijs aangeboden, dus gelijk maar eentje mee genomen.(Iemand belangstelling voor het gratis oude druk 4 boekje ?)
Op blz 7 (druk 7) las ik het volgende over dateringen:
* Onder blindmerken worden de merken verstaan, die zonder kleurend bestanddeel in de nog zachte klei worden gedrukt.Dat betekent dus dat deze merken zonder uitzondering zijn aangebracht op het moment dat het voorwerp werd gemaakt.De afwerking dus bv het aanbrengen van het decor en van de glazuurlaag, kan zonder bezwaar op een veel later tijdstip plaatsvinden, waardoor soms een tegenstrijdigheid kan ontstaan tussen blindmerk en gekleurd merk* (ik neem aan dat er ook het decor mee wordt bedoeld)
Hieruit valt de ventileren dat er mogelijk grote hoeveelheden servies op voorraad werden gefabriceerd en gehouden. Dus van bv (LL) theepotje 10 cm met blindstempel 474 werden ‘stapels’ gemaakt en opeens dachten ze waarschijnlijk: kom we gaan er eens een leuk decor opzetten. Welke decor zullen we dit keer eens nemen ? Of: we hebben een leuk decor ontworpen…op welke welk serviesdeel wat we nog hebben staan kunnen we dat eens aanbrengen ?

Dit bericht werd geplaatst in research. Bookmark de permalink .