Opnieuw de Blauwe Lijsjes

001 004 (5)
Zoals bekend heb ik al lange tijd twijfels over de herkomst van sommige blauwe Lijsjes. Dit kwam opnieuw aan de orde toen ik vorige week een advertentie zag met een 12tal (kommen en) schotels op een veilingsite. Daar heb je ze weer…dacht ik.
Ik schreef de verkoopster en zij schreef mij oa terug: “Believe me, this is an early XIX set painted with transference of the images” Ik begrijp daaruit dat ze erbij blijft dat ze vroeg 19e eeuws zijn en ook dat er transfer print werd toegepast.
Het werd tijd er een chinees expert bij te halen, dus ik schreef Arno over mijn twijfels. Ik stuurde hem links naar die advertentie en ook foto’s van verschillende ‘uitvoeringen’ van die blauwe Lijsjes. Op dat moment was ik nog in de veronderstelling dat Chinezen al langere tijd (VOOR Mosa) ook al van transfer gebruik maakten.
Ik kreeg een mail terug dat hij dacht dat de datering wel juist kon zijn maar het was volgens hem geen Chinees.In een volgende mail begreep ik pas dat de Chinezen pas na ca 1950 met transfer begonnen. Dit in tegenstelling met de Japanners die er al begin 1700 mee begonnen.
Kortom: Het is en blijft voor mij vreemd servies qua uiterlijk, en ik vraag mij af waarom deze transfer print dan zo minder ‘strak’ is dan de ons bekende afbeeldingen op het Mosa servies. Zie foto hierboven.
Waren dit de 1ste uitprobeersels van transfertechniek van Mosa ?
Ik blijf erbij dat ik kwaliteit van het ‘schilderwerk’ van de eerder genoemde 12 schotels zeer matig vind.

Dit bericht werd geplaatst in research. Bookmark de permalink .