We kwamen er maar niet uit….

lijs 009lijs 010
Wij, 4 LL verzamelaars, stonden vanmorgen op de VMA Beurs in Bunnik het maar moeilijk te hebben bij een kraam waar een Peervormige LL koffiekan te koop stond. We zagen wat aan de pot maar we wisten niet wat het was. Hij voelde raar aan en zag er uit als B keus serviesdeel. Op de onderste witte rand leek het glazuur verdwenen en hij was daar mat wit. Minimaal chipje aan de tuit. We bleven zeker 10 minuten aan de gang ook en ook omdat we niet de vraagprijs wilden betalen.
Enfin, de verkoper wilde toch wel wat zakken met de prijs en ik kon hem kopen. Er zou zeker nog wel een andere verzamelaar te vinden zijn die hem zou willen kopen.
Heel verrassend had ik onder deze pot…een blindstempel gezien en dat was voor mij interessant. Met veel tuurwerk kwamen we samen op het cijfer 722, althans de laatste 2 waren duidelijk doch het 1ste getal niet maar dat was wel uit te zoeken.
Drie maal raden wat daarnet mijn 1ste gang was toen ik thuis kwam…jawel naar de Moulen lijsten van Mosa en daar bleek blindstempel 722 inderdaad te kloppen want hij stond daar vermeld als: Koffiekan Caga. Wat al eerder sterk werd vermoed en zie 26/1/12.
Op dat moment had ik nog niets in de gaten..want:
Mijn 2de gang was naar mijn eigen servieskast om te kijken of het deksel van mijn eigen Peer meer of minder mooi was dan het net aangekochte deksel. Echter…hij paste niet. Deksels naast elkaar gelegd en inderdaad: de binnenrand was anders. Daarna de beide potten eens naast elkaar gezet en hé…het motief loopt anders en hij lijkt ook wat smaller. Centimeter erbij gehaald en de buikomvang bleek 42.5 cm en dat is minder dan mijn andere Peer die daar ca 45 cm is. Ik denk dus dat het vrijwel dezelfde slanke pot als die van M is. Of een beetje tussenpot.
De ‘boveningang’ heeft een extra ring waar het deksel op kan rusten. Ook heeft dit deksel een luchtgaatje itt mijn andere pot.
Lees ook over eerdere smalle Peer op 23/2/12.
Grappig is wel dat ik met die andere verzamelaars nadien zat te lunchen en we tegen elkaar zeiden: Als het een slanke pot was geweest, hadden we hem subiet gekocht.
Deze laatste pot weegt 140 gram minder dan de oude pot die 900 gram weegt. Helaas is hij totaal ook 1 cm hoger en dat past net niet in mijn kast.
Ik hou hem nu dus maar zelf……en dat ruwe plekje aan de tuit: een schuurpapiertje doet mogelijk wonderen !

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, markten, nieuwe aankoop, research, vma. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

