Opnieuw Kunst & Kitsch

Een half jaar geleden zag ik op de tv dat je weer kaarten kon bestellen voor de opnames van Kunst & Kitsch. Ik koos voor een dag in het Zeeuwse en vroeg een vriendin mee. Bij nader inzien kon vriendin toch niet en zat ik met de overgebleven kaart. Maar lang leve Markplaats, die kaart raakte ik snel weer kwijt !
Ik koos er ook deze keer voor om buiten andere items ook Lange Lijs mee te nemen. Ik dacht er even over na en besloot wat borden/schotels met diverse merken en datering mee te nemen van zowel Chinees als Mosa. Ik vroeg mij af of men de borden ‘op jaartal’ zou kunnen leggen. Daarbij een klein Chinees LL kannetje met zilveren montuur waar ik de waarde wel eens van wilde horen.
Ik hulde me vanmorgen in stemmig Lijs blauw (want het oog wil tenslotte ook wat) en ik zette koers naar het zuiden.

Ik had van te voren de lijst met experts nagekeken en ik zou toch uitkomen bij de expert die eerder Mosa LL als ‘chine de commande’ had bestempeld (bericht 28/2/13) en ik was dus zeer nieuwsgierig of hij mij dat ook zou vertellen. Neen, dat deed hij dus niet.
Ik stelde me voor als de vrouw met de ‘Lijzen tic’ en daarmee vertelde ik niets verkeerds…toch ? In 1ste instantie zei hij: dit komt allemaal uit hetzelfde nest maar toen hij beter keek werd het chinees en het Mosa wel gescheiden. Het Mosa werd tussen 1900-1910 gemaakt en beneden de rivieren had vrijwel iedereen het in de kast staan. Er zouden van dit servies zelfs eierdopjes en een broodplankje zijn maar dat laatste had hij nog nooit gezien (hij is welkom). De schotel met het Yù teken zou maar 10-15 jaar ouder zijn dan het chinese Lijs van rond 1900. Hij zei niets over de waarde van de 3 items en ik vergat het te vragen
Het Chinese LL kannetje was wel van ca 1700 en had een waarde van 150-250 E en daar zouden wel verzamelaars van zijn. Ja…die ken ik wel….
Ik bedankte hem en pakte alles weer in.
Totdat ik voorbij een expert ernaast kwam die volgens aankondiging ook Regout expert was. Ha..dacht ik: Mosa is tenslotte ook Regout…eens even kijken wat die te melden heeft.
DSC00003 DSC00004
Dus ik ging in de rij staan en pakte weer alles uit. Hij wilde alleen de 2 bordjes zien en hij concludeerde dat het een namaak chinees en een Regout bordje zou zijn. Hee…. zei hij vreemd merkje onder dat Regout bordje en: dat is mooi voor een opname. Filmploeg hierheen aub ? Het zweet brak me uit. Het duurde even maar na 5 minuten stond die ploeg er en ik vroeg me af wat er zou gaan gebeuren.
Toen er gefilmd werd vertelde hij: dit is iets voor vakidioten want dit zijn 2 bordjes die in 1ste instantie op elkaar lijken, let op de buitenrand en de vakindeling met bloemen en Lijzen. Links is chinees en rechts is gekopieerd in Maastricht. Lijzen met 4 merktekens onderop zijn falsificaties van Chinees servies van rond 1700. Toen keek hij naar het merk onder het Mosa bordje en dacht daar rechtsonder het getal 82 in te zien. Hij vertelde dat Regout altijd wilde dat servies werd gedateerd maar dat de afnemers dat niet wilden en daarom deed Regout het toch met trucs dmv punten en strepen onderop. Daarom dacht hij dat dit merkje met de ’82’ erin (beeldmerk 622 uit 1910 boekje Polling) gedateerd moest worden als uit 1882.
Ik stond er met interesse bij te luisteren maar voor mijn gevoel ging het verhaal compleet de verkeerde kant uit.  Ik vrees dat mijn gezicht boekdelen sprak. En daar sta je dan met een rood hoofd je vliegensvlug af te vragen of je ook een tegengeluid kan/mag maken. Toch besloot ik aan te geven dat ik het niet geheel eens was met het verhaal. Ik kreeg het idee dat hij er vanuit ging dat er ook wel Lange Lijs van Petrus Regout zijn zijn. Ik liet blijken dat dit niet bekend was en ik bleef erbij dat servies met dit LL decor 720 (ontwikkeld rond 1910) vast en zeker NIET in 1882 gemaakt zou kunnen zijn. Bovendien begon Mosa pas volgens mij in 1883 met de fabricage van servies.
En toen gaf ik het maar op….
Waarde beide bordjes 15-20 E p.st
Kortom…ik heb info gehoord die klopte maar ook info die zeer zeker niet klopte.
En….dit filmpje wordt vast en zeker niet uitgezonden….
Zie ook mijn eerder bezoek aan K&K op 16/9/08
Na de opname werd ik door een vrouw aangesproken en zij vertelde mij dat haar moeder omstreeks 1940 ook bij Mosa werkte. Zij had als taak om de plaatjes op het servies te plakken.
Ook vertelde zij dat Mosa (anoniem) aan het einde van het jaar bij elke (?) werknemer een doos met kleding en voedsel voor de deur neerzette

Daarna reed ik door naar Middelburg en deed nog een rondje stad. In een antiekwinkel waar ik vaker kom, werd mij gemeld dat ze een groot LL bord had met een zilveren hengsel. Klonk leuk en ik vroeg haar om met haar handen aan te geven hoe groot het bord zou zijn want het bevond zich in 1 van de 10 banenendozen onder een tafel. Ik kreeg het idee dat het groter dan het gebaksbord zou zijn, dus ja ik wilde het wel even zien. Het zat dus in doos 7 en bleek een kantig gebaksbord met inderdaad een zilveren hengsel. Neen ik heb het niet gekocht

Dit bericht werd geplaatst in (decor 720) derde LL servies, chinees LL servies, tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

