Gedraaid of gegoten ?

DSC00121
Dit chinees LL schoteltje van 14 cm diameter kreeg ik afgelopen week binnen. Het viel mij op dat het leek of deze schotel gedraaid was ipv gegoten want ik zag ringen op de achterkant. Vrijwel alle chinese schotels die ik heb zijn glad en lijken dus gegoten. Ik heb wel wat grote borden die gedraaid lijken. Dit moet ik nog maar eens navragen.
Edit 22/10/13: Van Arno J krijg ik het volgende antwoord: ‘Beide oplossingen werden gebruikt, zowel het rad als de mal. Dit is goed te zien bij borden met relief (hiermee bedoel ik niet de gladheid maar een soort van verhoging), die zijn meestal afkomstig uit een mal. De gladde borden komen vaak ook uit een mal, maar de grove borden en schotels komen van een rad (wiel). Bij een wiel word de klei heel goed nabewerkt met een glad mesje of soms met de vinger.
Heel vroeger kom je nog wel eens draaicirkels zien op de onderkant, dan had het mesje waarschijnlijk een ongelijkheid. Verder is het een algemene regel dat als er ringen te zien zijn, dat in het algemeen het bord oud is.’

Dit bericht werd geplaatst in chinees LL servies, research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

