Prijslijst Mosa 1894

Ik kwam in contact met de VMA omdat zij een Mosa prijscourant uit 1896 zouden hebben. Men was zo vriendelijk die naar me op te sturen en toen kon ik hem vergelijken met de prijscourant van 1894 die ik zelf had.
Helaas, het bleek na ontvangst toch dezelfde courant van 1894 te zijn.
Enkele dingen die mij toch wel opvielen.
– Decor 206 werd geleverd in eerste en gemengde keus, ik neem aan: A en B keus
– Er staat een beschrijving en prijzen in van Mosa kinderservies. Ook hoorde ik kortgeleden dat vertegenwoordigers vroeger vaak een kleine maat servies als showmodellen konden tonen aan winkeliers
– In de lijsten is er sprake van decor 501. Dat wil volgens mij zeggen dat Mosa dus vanaf het begin in 1883 in iets meer dan 10 jaar al 500 decors had ontwikkeld ! En als decor 720 en 726 van ca 1910 zijn: dat Mosa daarna in een ‘lagere versnelling’ is verder gegaan.
EDIT 7-11-14: Wat ook mogelijk is dat ‘de uitgifte’ van decornummers niet op de juiste volgorde ging. Het is nl toch wel bijzonder dat is gebleken dat er tussen de nummer 400-500 voornamelijk decors in een groene tint waren en precies op nummer 500 de (delfts)blauwe (bv de vazen) decors begonnen.

Dit bericht werd geplaatst in research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

