LL servies op bestelling

Ik was vanmorgen bij een VMA medelid om even wat ‘fabrieken in Maastricht boeken’ in te zien.
Ook hier bij haar werd ik naar boven meegetroond om haar verzameling te laten zien. Ik dacht dat ik veel had staan, maar dit was ook een behoorlijke hoeveelheid.Ik ken nu een paar verzamelaars die qua opslag beneden op de begane grond niet meer uitkwamen en dus maar de hoogte (andere verdieping) in zijn gaan.
We hadden het over zeldzame stukken en ze vertelde me dat die vaak op bestelling werden gemaakt. De man van bv Mosa had een monsterboek bij zich als hij bij afnemers kwam en als men vroeg: dit model vind ik leuk en kan ik er aub dat decor op, dan was dat vaak mogelijk.
Ik heb via categorie ‘zeer zeldzaam’ even opgezocht welke ronde serviesdelen hier onder zouden kunnen vallen (met blz nummer LL boekje):
Dekselpotje (77)
Schotel 15 cm met geribbelde rand
Nieuw theelichtje
Melkkan/waterkan met Amstel oor
Soezenschaal (53)
Potje zonder oren (68)
Kleine Kandijpot (65)
Onderzetter 2 ?
Gouden servies
Diepe ovale schaal (54)
Schaal met cloche (54)
Soeplepel (48)
Juskom 2 (51)
Suikerpot met vierkante oren (78)
Kopje met vierkant oor (108)
Beker 12 cm
Rechthoekige schaal met oren (102)
Laat me weten als je vindt dat er meer of minder op deze lijst hoort.
En tja daarna vroeg ik me af uit welke serviesdelen deze lijst zou bestaan van het 3de en kantige LL servies.
Ik denk dat er geen lijst van het 3de servies te maken zal zijn omdat er te weinig van bekend is. Van het kantige servies zal het ook moeilijk zijn omdat de vorm vast staat. Ik verwacht niet dat er in het laatste servies onderdelen zullen zijn van een andere vorm servies. En al die onderdelen zijn (al het goed is) in de Mosa Moulenlijst te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in research, zeer zeldzaam. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

