Lange Lijzen uit….Delft !

Ik was vandaag in het Gemeentemuseum in Den Haag en daar was oa een tentoonstelling over Delftsblauw. In het boek: Het wonder van Delftsblauw vond ik tot mijn verrassing bijgaande foto’s waaruit blijkt dat er zelfs in Delft servies met Lijs afbeeldingen werden gemaakt en dat was bij: Plateelbakkerij de Grieksche A.
DSC02015 DSC02016 !cid_3B245533-1753-46CB-A2C7-1538E4E85BD1 !cid_942DDBCA-7DCB-430D-8EDF-A9341BA38F5Fimage
De 2 creme foto’s zouden ook in dat boek staan en dat meldde E me. De 5e foto is van Jeroen, zie reacties.  De Delftse Lijzen zouden zich in Frankrijk bevinden zo begrijp ik uit de tekst. En inderdaad, daar staat nog meer: http://www.patrimoines-saint-omer.fr/Les-musees-et-oeuvres/Musee-de-l-hotel-Sandelin/Parcours-Ceramique/Les-ceramiques-de-Delft

Dit bericht werd geplaatst in tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .

4 reacties op Lange Lijzen uit….Delft !

  1. Goede morgen,

    Ik heb op het moment een boek van de bieb in huis, Delfts aardewerk. Ik dacht ik ga eens op zoek. Jou vaasjes staan er niet in, maar wel eens chotel met decor…met lange lijzen. Het is een gekleurd bord. Met blauw, geel , zwart en rood en groen. Het is gemaakt rond 1710. Maar wat is nu precies de definitie van een lange lijsen. Er staat bij , dat 1710 werd het decor van de lange lijsen- een groepje converserende vrouwen- bijzonder populair. Het was een Delftse interpretatie van de decors op het familie verte porselein, die op hun buurt waren ontleend aan populaire Chinese houtsneden uit de streek nan jingdezhen enz.

    Leuk om t elzen.

    Groetjes esther

    • lange lijs zegt:

      Hallo Esther
      Wat leuk je reactie en eigenlijk ben ik wel benieuwd naar die afbeelding. Zou het mogelijk zijn om mij hiervan een scherpe foto te sturen ? Mocht er ook nog iets bij beschreven zijn dan hoor/zie ik dat ook graag

  2. Jeroen Hartgers zegt:

    Beste LL,

    Het MFA in Boston kocht in 2012 een collectie van de Fransman Ephis. Ook met twee flessen van plateelbakkerij de Grieksche A, Adriaan Kocx 1690-1701.

    http://www.mfa.org/collections/object/one-of-a-pair-of-tea-canisters-562716
    Zelf heb ik ook nog een leuk bordje van deze fabriek.
    Nog veel L.L. plezier,

    Jeroen

  3. lange lijs zegt:

    Dank je wel Jeroen en leuk om te weten

Geef een reactie

