Opnieuw: de kantige theepotjes

Hoewel ik in mijn eerdere inzending van 22 februari over de kantige theepotjes van mening was dat theepot B en theepot C dezelfde waren, ben ik nu toch van mening veranderd. Ik was gewoon mis.
Op foto vlnr: theepot A B C.
image
Ik keek gisteren nog eens goed naar de foto van de onderkant vam het NASM potje 8 cm en…ik zag daar een blindstempel 1401 staan. Ik vroeg het na bij de eigenaar en ja dat klopte en ik keek in de Mosa Moulen lijst en dat stond de vermelding: theepot 5. Ik mailde opnieuw naar de verzamelaar met de vraag of heel misschien de andere theepotjes ook een blindmerk hadden. En wat ik niet verwachtte bleek wel te kloppen want ook die bleken een blindmerk nummer te hebben nl voor theepot B=8 cm: 1400 en voor theepot C=9 cm: 1327. Die in de Moulen lijst resp. de namen hebben: theepot 4 en theepot 3.

Dit houdt voor mij in dat op deze foto 3 modellen kantige theepotten met verschillende inhoud moeten staan. PLUS: dit moet een nieuw serviesdeel zijn. En ik vraag me hoeveel bezitters van een 8 cm theepot nu een smalle of een brede pot hebben staan ?
Theepot 10 cm is nummer 1127 met naam theepot 2 en theepot 6.5 cm moet dan nummer 1402 met naam theepot 6 zijn.
Het vreemde is dat er geen andere theepot verder in de lijst wordt gevonden met bv naam: theepot 1 die dan het theepotje 11 cm zou moeten zijn. Bestaat de maat theepot 11 cm wel of is dat een minder gekrompen theepot 10 cm ?
Ik heb nog even onderstaande foto opgediept waar 5 theepotten staan (met volgens mij niet dezelfde maten zoals in de Moulen lijst) en daar lijkt dus links onder de potten 8 cm ‘A en B’ te staan want ze zijn even hoog
nanking theepotten
Omdat ik zelf wat verward raakte in de modellen theepotten, hier even een opsomming:
Mosa theepot nummer / Hoogte cm / Mosa Moule nummer:
? – 11 – ?
2 – 10 – 1127
3 – 9 – 1327
4 – 8 – 1401
5 – 8 – 1400
6 – 6.5 – 1402
Hoe ga ik dat nu in mijn catalogus verwerken en ik zit te denken in volume maat, maar dat lijkt niet praktisch, iemand een suggestie ?
Pot 11 cm is 1000 ml, pot 10 cm is 750 ml en pot 9 cm is 600 ml

Vragen:
– wie heeft een blindstempel staan onder theepot 11 cm ?
– wie heeft er welk blindstempel onder welke maat theepot staan ?
– willen zo veel mogelijk mensen hun theepot met welke maat opmeten: diameter onderkant, diameter grootste boven opening, diameter deksel
Er zijn 2 meldingen van pot 11 cm zonder blindmerk: IK en WZ
Ook:
Pot 11 cm: onder 11.5, boven 9, deksel 8: IK
Pot 10 cm: onder 11, boven 8,5, deksel 7,5: IK
Pot 9 cm: onder 10, onder, 8, deksel 7: IK
Pot 8 cm: onder 10, boven 8, deksel 7: JB
Pot 8 cm, onder 10, boven 8,5, deksel 7.5: WZ
Pot 8 cm, onder 8,5, boven 6.5, deksel 5.5: WZ

Dit bericht werd geplaatst in (decor 726) kantig / Nanking LL servies, nieuw serviesdeel, research. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

