Het raadsel van het LL kopje in het Museum

Afgelopen week werd mij gemeld dat in het plaatselijke Museum een Lange Lijs kopje zou staan. Ik spitste mijn oren want dat wist ik niet. De dag erna ben ik eens polshoogte gaan nemen want ik wilde het mijne er wel van weten. Ik kon het nergens vinden en de hulp van de suppoost had geen enkel effect. Ik vroeg thuis per mail de juiste locatie nog even na en jawel…vandaag vond ik toch het kopje en wel in een soort kastje omgeven met allerlei zakjes specerijen.
Ik kreeg ter plekke even de slappe lach: Wat deed nou juist DAT kopje daar ?
image
Ik vond dit wel iets om eens na te vragen, dus wordt vervolgd.
Edit 23/10 een uurtje later: vanuit het Museum ontvang ik al een reactie en ik begrijp hier het volgende van:
‘Omdat de 80jarige oorlog indertijd deels werd gefinanceerd uit de opbrengsten van oa de VOC is in het Museum extra aandacht besteed aan deze VOC. Dit heeft ook te maken met het feit dat beide onderwerpen horen bij de Canon van de Nederland Geschiedenis. In de zgn ‘gouden kast’ in het museum zijn allerlei producten te zien die door de schepen van de VOC/WIC vanuit verschillende landen zijn meegenomen naar de Republiek.’
Vandaar het ‘lange lijs kopje’ bij de kruiden. Wat op zich natuurlijk een logische aanvulling is…mits servies uit juist die tijd
Edit 25/10: ik heb een mail met uitleg en foto terug gestuurd plus daarbij het aanbod dat ik best een Kangxi LL kopje/schotel aan het Museum wil schenken.
Edit 14/11: Het kopje blijkt er nog steeds te hangen.

Dit bericht werd geplaatst in namaak, tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het raadsel van het LL kopje in het Museum

  1. Roel Stap zegt:

    Leuk verhaal over een verdwaald LL kopje.
    Wat aardig dat je een origineel LL kopje aan het museum wilt schenken.
    Els en Roel

Geef een reactie

