Regout beker Lange Lijs

blz 20 gids 1912.jpgIMG_4305 IMG_4306

Het ‘mysterie’ van de Lange Lijs beker van Regout.
Bij het lezen het artikel van het VMA blad juni 2016 over de REGOUT aardewerk beker met Lange Lijs decor bekroop me meteen een gevoel van: dit is vrijwel onmogelijk en ik geloof er geen klap van.
Ik kon het gewoon dus ook ontzettend verkeerd hebben maar ik wilde wel het mijne ervan weten dus het beste leek me het beste om gewoon te gaan onderzoeken en mezelf te overtuigen
Enkele maanden geleden had ik al een uitgebreide mailwisseling met de schrijver gehad over decors die door zowel Regout als Mosa zouden zijn gevoerd. Ik wist dat er een keer een artikel van hem in het VMA blad zou verschijnen maar ik kende de inhoud van het verhaal nog niet. Ook wist ik vooraf niet wanneer het artikel zou verschijnen.
Het blad kwam uit op een moment dat ik enkele weken niet thuis was dus ik kon niet teruggrijpen op de mailwisseling met de schrijver en op foto’s op mijn PC thuis.
Ik las het verhaal en ik kon op de bijgevoegde foto in het artikel van de beker niet zien of het wel of niet aardewerk was. Ik moest aan het werk.
Voor mijn gevoel kon zijn stellingen niet kloppen oa: ‘het decor zat in het Sphinx archief dus de beker van aardewerk is bewijzend van Regout’ . En: Regout maakte LL bekers’
Op mijn vakantie adres moest ik dus per mail hulptroepen ingeschakelen om informatie te verzamelen:
– ik mailde diverse LL medeverzamelaars met het verzoek om hun 10 cm hoge Mosa bekers te wegen en te kijken of ze ‘doorzichtig’ waren. Hun tiental bekers samen waren allemaal doorzichtig en de gewichten varieerden van 115 tot 308 gram. Later thuis woog ik ook mijn eigen 4 bekers en die waren 130-149 gram
– de aangeschreven medeverzamelaars waren ook niet overtuigd van een Regout beker en men schreef oa: ‘het blijft giswerk’ en ‘per abuis door een ontwerper/handelaar vergeten mee te nemen en daardoor in het Regout archief opgeborgen’
– ik had vooraf een vermoeden dat een aardewerk beker zwaarder zou wegen dan eentje van porselein. Ik kende op dat moment zo snel geen mensen die ik kon vragen om hun 10 cm hoge Regout beker (van ongeveer hetzelfde model en van rond 1900) te wegen. Omdat ik vlakbij een stad was met diverse antiekwinkels nam ik een keer een nauwkeurige huishoud weegschaal mee. Ik vond wel wat Regout bekers die ik kon vergelijken….maar mijn aanname (‘zwaarder’) klopte niet echt die dag.
– ik nam contact op met de beheerder van de Sphinx Collectie en ik vroeg hem of hij de genoemde Regout LL beker wilde opzoeken, wegen en bekijken op doorzichtigheid. Na enkele dagen kreeg ik het gewicht gemaild met daarbij nog extra genomen foto’s en daar kon ik het breukvlak wel goed zien. Het gewicht van die beker was 128 gram en als je daar nog ca 5 % bijtelt vanwege de ontbrekende scherf dan zou die beker ca 140 gram kunnen wegen.
De breuk die ik op de nieuwe extra foto’s zag was nogal grauw en leek inderdaad meer op aardewerk. Ik vroeg me af of de breuk gewoon niet vuil kon wezen en ook een andere verzamelaar had (onafhankelijk van mij) dat idee.
Ook 2 andere verzamelaars sloten niet uit dat de beker toch aardewerk zou kunnen zijn.
De kleur van het blauw op de foto was duidelijk donkerder dan die van Mosa. Omdat het blauw van de decors 256 van Regout en van Mosa ook verschillen en die van Regout ‘grauwer’ zijn zou het dus toch inderdaad wel een Regout kunnen zijn. Maar: Er konden ook iets andere grondstoffen zijn gebruikt die meer lijken op aardewerk.
Aan de andere kant zijn er van Mosa ook serviesdelen bekend die lichter of donkerder van kleur blauw zijn maar dat zou aan de temperatuur van de oven liggen.
– ik zocht de beker op in de online Sphinx collectie en zag dat er 1400 (!) Regout aardewerk bekers in het Sphinx Collectie te zien waren.
Er zat niets anders op om de beker in het archief in Maastricht te gaan bekijken en er werd een datum geprikt in week 25. Ik moest toch nog daar in de regio zijn.

Mijn plan was om een eigen 10 cm LL beker PLUS een hamer mee te nemen om de scherf van beide bekers te vergelijken en samen te fotograferen. Doch ook naar het verschil in kleur van decor wilde ik eens goed kijken.

Vandaag was ik in het Centre Ceramique en de beker stond in het archief al op me te wachten. Ja het zag er inderdaad meer als aardewerk uit en hij voelde (bij het vasthouden) ook iets ‘warmer’ aan dan de Mosa beker en hij was niet doorzichtig. De bekers waren even dik. De kleur van het blauwe decor was inderdaad wat grauwer dan die van Mosa. De Regout decorvlakken leken iets groter dan die van Mosa maar toch hadden beide bekers ieder 8 decorvlakken.
Ik had graag nog een klap op de beker willen geven om te kijken of de breuk die dan te zien zou zijn, ook witter zou zijn dan de oude breuk. Maar neen, dat mocht (terecht) niet !
Ik mocht wel de grijze breuk met een tandenborstel schoonmaken en het lichtte inderdaad wel iets op. Omdat ik ook wat scherven van Mosa en Regout (decor 256) bij me had, had het geen meerwaarde mijn eigen beker nog een klap te geven.
Op de terugweg had ik gepland om even bij de schrijver Hans Meulman langs te gaan om te vertellen wat ik had gevonden.
Mijn conclusies zijn voorlopig:
– er is nu 1 Regout beker Lange Lijs opgedoken, alle andere bekende bekers zijn van Mosa.
– voor mijn gevoel is de Regout beker mogelijk een proefmodel en is hij mogelijk verder nooit verder in productie genomen. Of hij is dat wel maar dan heel kort en het was het geen succes.
– ik begreep vandaag pas dat Hans M zijn bevindingen had gebaseerd op 1 afbeelding uit het online Maastrichts archief en daarbij ook info uit een oude Regout catalogus. Zie foto uit catalogus 1912 die ik vandaag pas ontving. Had ik deze info eerder gehad dan had me dat een heleboel werk bespaard.
De bekers staan inderdaad in de prijslijst maar zijn ze ooit ook gemaakt ? Deze aanname lijkt mogelijk vergezocht maar was men bij Regout al overtuigd van het komende ‘succes’ en werden de bekers alvast in een prijslijst gezet ?
– het archief van Polling wordt op dit moment uitgezocht in het Bonnefanten Museum, de hoop is dat daar ook nog wat Lijs info wordt gevonden.
– de print van het decor 206 is inderdaad van Regout en hoort in dat archief, doch:
– het blijft vreemd dat zowel Regout als Mosa het decor 206 hadden. Hoewel men familie was, lijkt het er niet op dat men er afspraken over zouden hebben gemaakt.
– het blijft voor mij ook vreemd dat dit decor geen decor wordt genoemd maar PATROON.
– het decornummer 206 is van Regout of van Mosa en het werd aan de andere fabriek onterecht (ook) toegeschreven (?)

Er blijft dus een heel klein voorbehoud.

En kortom:
Ik geef toe dat ik fout zat mbt mijn mening over de herkomst van deze specifieke beker.
Maar ik vond het heel leuk dit uit te zoeken !
En natuurlijk: iedereen bedankt voor zijn/haar hulp !

Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, nieuw serviesdeel, research, tentoonstelling/museum/veiling, zeer zeldzaam. Bookmark de permalink .

Een reactie op Regout beker Lange Lijs

  1. Pingback: Wat moeite en gebabbel | Lange Lijs weblog

Geef een reactie

