Hoera…morgen weer een taxatie

Morgen weer in deze buurt een taxatiedag van een regionaal veilinghuis dus we hebben de bekende LL borden (1x Mosa en 1x Chinees, voor foto zie 13/11/16) al uit de kast gehaald…ik ben benieuwd wat er nu weer van dezelfde borden wordt verteld !
Edit 11-1-17: Ben net terug en het was prima geregeld door het veilingbedrijf Er diende van te voren een tijdsafspraak te worden gemaakt en ik hoefde niet te wachten en was dus meteen aan de beurt.
Hij nam de schalen van me over, bekeek ze uitgebreid en tikte er tegen en vindt dat ze niet op elkaar lijken en zei dat ze allebei uit China kwamen. En:’ De linker (Mosa) is transferprinting en is niet handbeschilderd. Kan nog best wel oud zijn hoor omstreeks 1900-1930 kan het zijn maar kan ook wat jonger zijn’ Hij beantwoordt positief op mijn vraag of ze transfer ook in China deden en ja het procede werd snel werd omarmd over de gehele wereld zoals ook in Maastricht bv. Het glazuur van de andere (chinese) schaal is heel anders en is ook handbeschilderd. Hij zegt: ‘kijk de poppetjes zijn net even anders en levendiger en ik denk aan een 19e eeuws bord maar wel van een ‘kitchen’ kwaliteit dus gebruiksservies en waarschijnlijk via de export naar hier gekomen. Waarde ca E 30-40 en die andere is ook chinees maar wel minder waard. Ze hebben wel wat charmants maar de eerste (Mosa) is wat vlak en levenloos’. Ik vraag nog of het porselein of aardewerk is maar ‘neen het is beide porselein en kijk u maar naar deze scherf dat ziet er als porselein uit. Deze borden werden met de hand gevormd en het ene (chinese) bord is 19e eeuws het andere (Mosa) bord is vroeg 20e eeuws, kan ook nog technisch gezien japans kunnen zijn of nog anders’ Hij gaat nu wat twijfelen en hij zegt: ‘ik zeg dat nu wel heel stellig dat het chinees is maar dit soort decors werden wel nagemaakt in Maastricht bij Regout en zo, maar die decors ken ik niet goed want dan was ik ze vast veel vaker tegengekomen, neen het bord voelt toch wel echt oosters aan. Neen het is geen Nederlands’

NB: de tekst tussen de haakjes heb ik toegvoegd om duidelijk te hebben over welk bord het gaat. Leve de voicerecorder !
Ha en ze waren al wat meer waard dan de vorige taxatie dus mijn investering wordt steeds beter ! Komt nog een keertje goed…

Dit bericht werd geplaatst in (decor 720) derde LL servies, chinees LL servies, tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie