Oproep op Markplaats:

Ik lees (nu pas) tot mijn verrassing dit op Marktplaats, wat leuk en wat ben ik benieuwd wat hier mbt Lange Lijs evt nog uit zal/kan komen:

‘De Stichting Keramisch Museum Goedewaagen bereidt een grote expositie voor van in Nederland vervaardigd sieraardewerk voor de Holland America Line. Een tentoonstelling die van begin januari 2018 tot juli 2018 in het museum gehouden wordt. Voor de presentatie en het boek is inmiddels mede dankzij de belangeloze medewerking van één van Nederlands grootste verzamelaars van maritieme obejcten al een bijzondere collectie bijeengebracht, maar we weten dat er veel meer te vinden moet zijn. De museumstaf roept daarom de hulp in van verzamelaars om objecten te melden.
Daarbij gaat het om heel vroeg Delfts Blauw porseleinen serviesgoed van de MOSA-fabriek uit Maastricht, afgemerkt met quasi Chinees schrift, en het fameuze Lange Lijs-motief. Dit gebeurde al voor 1895 voor de NASM, de voorganger in naam van de HAL.’

Op mijn reactie, ontving ik het volgende antwoord:” Het gaat om MOSA-aardewerk van voor 1894 en dit hotelporselein met chinoiserieën werd en gros in gekocht voor aan boord van de NASM, latere HAL-schepen. Ik betwijfel of dat gebeurde voor het bedienen van alle passagiers; vooralsnog ga ik ervan uit dat gelet op de toenmalige standenmaatschappij in Nederland het vooral gebruikt werd in de eersteklas-accommodatie.”

Dit bericht werd geplaatst in emaille/blik, tentoonstelling/museum/veiling. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

