De Lange Lijs aardewerk bekers

Ik probeer nu hier chronologisch alle mij nu bekende voor- en tegen informatie te plaatsen, om tot een weloverwogen mening over de aardewerk bekers te komen. Maar andere meningen zijn ook nog steeds van harte welkom en dus ook zeer gewenst !

Mijn hoop was gisteren gevestigd op nieuwe scherpe foto’s van de onderkant van de bekers van gisteren waarop evt een Regout merkje te zien zou zijn, waardoor het meteen duidelijk en bewijzend zou zijn dat ze van Regout zouden zijn. Ik verwachtte dat merkje eigenlijk wel want in die tijd was het merken van Regout servies gebruikelijk.


Neen dat Regout merkje was niet te vinden…jammer en nog geen zekerheid.
Wel was er een duidelijk blindcijfer 2 te zien en ik dacht ook iets te zien als 1/2 maar dat kon bij navraag niet bevestigd worden. Wel werd volgende informatie gemeld:
-Drie bekers hebben als blindmerk het cijfer 2 en de hoofdletter L met een horizontaal streepje er onder.
-Een beker heeft als blindmerk de hoofdletter L met een horizontaal streepje er onder (geen cijfer).
-En een beker heeft het cijfer 2 en vaag alleen de hoofdletter L”
NB: Met de letter L wordt waarschijnlijk het Yu teken bedoeld.
Verder zie ik zelf nog een gestempelde letter G maar geen idee wat de betekenis daarvan is, zie foto links.
De bekers zijn duidelijk beboterd en dat is bewijzend voor aardewerk. Bebotering van servies zou je eerder verwachten bij schalen en borden…maar niet bij bekers…

Ik heb de foto van de eerdere gevonden aardewerk 10 cm beker hier ook nog bijgezet. Daar staat in handschrift op geschreven dat het nummer 1 is en ik denk ook dat ik daar een blindnummer 1 kan zien, maar ik ben daar niet zeker van. De bodem van die beker ziet er ook witter uit maar dat kan door het fotograferen zijn. Om hem opnieuw te gaan bekijken in Maastricht gaat me op dit moment te ver. Foto rechts.

Ik zat gisteren avond nog eens opnieuw naar de foto van decor 206 vermelding in de Regout catalogus van 1912 te kijken. Ook zocht ik die vermelding nog eens op in de Regout catalogus van 1895. Het viel me gisteren pas op dat er in 1912 een grotere beker was bij gekomen. Er werden toen 4 bekers in de volgende maten aangeboden: 00-0-1-2.
9403A98E-F462-4831-A26D-0B586AF89B5FF21878DF-0329-47E5-AC26-82559A18749C

De maten van de Regout bekers in de catalogus komen vrijwel overeen met maten van de gevonden aardewerk bekers, dus dat is mooi.
De originele maten van de Mosa bekers zijn vrijwel niet te achterhalen en we kunnen alleen afgaan op de maten die we zelf kunnen opmeten (met de nodige verschillende krimppercentages).
Ik kan nog wel tzt in de Mosa Moulenlijsten zoeken naar bv ‘beker1’ of ‘beker2’ maar dat zegt dan niets van het juiste model en/of maten. Mosa had soms wel cijfers onderop staan maar dat zijn dan de Moule nummers en dat juist deze bekers de 2 eerste ooit uitgegeven nummers zijn, is wel uitgesloten.
Ik vond het eerder al aannemelijk dat er ooit een Regout proefmodel beker gevonden was. Maar omdat er nu ook 5 aardewerk bekers zijn gevonden, wordt deze gedachte over een proefmodel wat onderuit gehaald; deze aardewerk bekers lijken minder een toeval te zijn.

Mijn automatische aaname dat Regout alleen aardewerk maakte en Mosa alleen porselein, is bij nader inzien natuurlijk ook niet correct, want Regout maakte ook jaren wit hotelporselein.
En gisteren pas bedacht ik me pas: Mosa ging ook vanaf 1932 ‘plateel’ maken (ivm met teruglopende vraag naar porselein) en dat is….aardewerk.
In theorie is het dan natuurlijk ook nog mogelijk dat deze aardewerk bekers van Mosa plateel zijn gemaakt en ook als proefmodel ? Uitprobeersel ivm tekort aan grondstoffen ? Andere redenen ?
Niet geheel onlogisch maar mogelijk wel ver gezocht en niet hard te maken

Het feit blijft dat het LL decor 206 onder de naam Regout in het Geheugen van Nederland te vinden is, maar dat kan mogelijk niet correct zijn want op die site zijn ook fouten bekend.  Er zijn daar zelfs meerdere bloemen decors 206 te vinden en dat is wel vreemd, wat doet die Lijs er dan tussen ? Meerdere zelfde decornummers 206 lijken mij onlogisch en ook niet correct, daar kan dus ook een fout in zitten
Het nummer van decor 206met de paarse bloemen wat daar ook wordt vermeld, blijkt bij navraag op Facebook ook omstreden te zijn

Mijn twijfels blijven bestaan.
Zolang er nog niet meer bekers en geen aardewerk eetservies Regout met LL decor wordt gevonden, is voor mij nog steeds niet bewezen dat decor 206 OOK (of ZEKER) een Regout decor is.
Het wachten is ook op een andere Regout catalogus uit 1925 die me al een tijdje is beloofd (Katalog – Blau Delft – Gegenstände)

Waarom ik eerder twijfelde aan de de vraag van wie het decor 206 kan worden toegeschreven, is me op dit moment een raadsel want er is genoeg oude Mosa fabriek informatie voorhanden waarop dit duidelijk wordt bevestigd, zie foto.
CC en LL 018
Enfin, waar je al niet druk over kan maken…

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in (decor 206) rond LL servies, lange lijs, research, van medeverzamelaar. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s